Bitterljuv fullträff av fyrklöver. Kraja skivdebuterade 2005 med succé, men gjorde en i mitt tycke blek uppföljare 2008. Den här gången har stämsångens norrländska drottningar överraskat stort och med stor autencitet. Sångernas vackra poesi är dels egna skapelser, dels hämtad från svenska poeter som Södergran, Boye, Ferlin mfl. Följsamma melodislingor fångar stämningen i dikterna. Krajas styrka är de läckra stämarrangemangen som är variationsrika men här mindre krystade. Kvartetten har också haft den goda smaken att bjuda in gästande musiker som den chilenske gitarristen Nano Stern och spelmännen Jonas Knutsson och Petter Berndalen, som med sina improvisationer gör skivan än mer dimensionsrik. En favorit är Bäckens första bubblor, en dikt av Runeberg med musik av gruppens sångerska Eva Lestander. Krajas röster i fritt samspel med Jonas Knutssons sopransax blir en meditativ och gripande lyssnarupplevelse. Skivan består till övervägande del av egna kompositioner. Det är roligt att Kraja förnyar den vokala folkmusiken och tillför mer eget material och inte bara nöjer sig med att arrangera den befintliga svenska visskatten.

Alexandra Ullsten, Lira

Nästan som vanligt. Umeåkvartettens tredje album, denna gång på ett illustert tyskt bolag, bjuder på fantastisk sång i svensk folkmusiktradition. Men. Alla de femton låtarna är komponerade av tjejerna själva den här gången! Ibland med texter av kända diktare som Edith Södergran, Karin Boye och Nils Ferlin, ibland med egna. Jag saknar lite mer gung i polskorna, det blir väl polerat ibland. Men hur kan man sjunga så klockrena dissonanser och frasera så vackert? Hur kan fyra kvinnoröster fås att klinga så ljuvligt? Det är minst sagt makalöst.

Jan Westerlund, Västerbottens-Kuriren

BALSAM. När jag lyssnar till meditativa ”Svantes visa” vill jag bara lägga mig på golvet, blunda, lyssna och ta in. Umeåkvartettens ljuva röster är som ren balsam för öronen och i vissa fall även själen. Samtidigt som de lyckas förmedla spänning, lekfullhet och mystik i låtarna, som i rytmiska ”Tystnaden”. ”Brusand hav” är deras tredje skiva. Musiken har de komponerat själva, men texterna är traditionella och svenska dikter. Texter som blir aktuella och troligtvis når fler lyssnare med Krajas fräscha tolkningar.

Johanna Fredriksson, Västerbottens Folkblad

De här fyra folksångartjejerna fyller sina sånger med personlighet och inlevelse så att de berör ens hjärta - och inte bara försöker imponera på intellektet. Här finns klassiska nationalromantiska sånger som ”Jag vet en dejlig rosa” och andra kända folkvisor tillsammans med mer okända. Alla framförda med inlevelse och i intrikata stämarrangemang som lyckligtvis aldrig blir till ett självändamål.

Sune Liljevall, Arbetarbladet

...de hade lyft en säsongsavslutning av ”The OC” lika bra som Imogen Heap. Förutom de fyra unga begåvningarna ger en skicklig producering god anledning till att fira midsommar med Kraja.

Anna Östman, Västerbottens Folkblad

Så känsligt, så stilsäkert, så övertygande och så utomjordiskt övertygande skickligt. Så glittrande skimrande oemotståndlig stämsång som växlar enkelt och naturligt mellan olika stämningslägen och bygger både elegans och dynamik. Jag visste sedan tidigare att Kraja är väldigt väldigt bra. Men trots det är det en oerhörd lycka att höra Under Himmelens Fäste. Krajas nya album däckar mig fullständigt.

Tommy Granlund, Östran

Kraja sjunger änglavackert, får stämmorna att ringla om och kring varandra, ljust, ömt och fint. Också de kan vara rytmiska, som i Bonden och kråkan eller Fyllevisorna, men oftare betonas skönheten i melodierna, till exempel hos psalmen Den signade dag.

Bengt Eriksson, Svenska Dagbladet

Fyra rena, otvungna, unga och glasklara flickröster skapar ett skimmer med sin vackra stämsång... Kraja bjuder på ett charmigt, glittrande och oemotståndligt musikflöde. Lyssna på den ordlösa svängfesten "Elins trall" så är du fast.

Lars Åbom, Östgöta-Correspondenten

Betyg fem kurirhästar/fem möjliga: "Den Umeåbaserade folkliga vokalgruppen Krajas debut-CD bjuder, förutom ett vackert omslag, på den intressantaste vokala folkmusikupplevelsen på länge. Gruppen består av systrarna Eva och Lisa Lestander och deras vänner Frida Johansson och Linnea Nilsson, fyra damer på runt de 20, som var för sig har en gedigen bakgrund på olika instrument, men som i Kraja satsar på enbart sång. Och vilken lyckad satsning sedan. De har arrangerat samtliga spår själva och jag får ibland förnimmelser av grupper som Gals and Pals och The Real Group. Men, Kraja har en klart personlig framtoning med sina läckra, snirkliga och ibland underfundiga stämmor. Det här är bara helt enkelt så vackert och underbart bra som man kan begära. Låt er förföras och inspireras av Krajas versioner av höjdare som till exempel Allt vad du vill/Guldpolskan, Eg er liten og lut, I denna ljuva sommartidoch Giftasvisan."

Micke Forsberg, Norrbottenskuriren

Kvartetten Kraja består av fyra röster; Frida Johansson, Lisa Lestander, Eva Lestander och Linnea Nilsson har Umeå musikklasser som gemensam nämnare och sjunger så vackert tillsammans så att man håller andan när man lyssnar på albumet Vackert Väder. Merparten av repertoaren är hämtad från folkmusiken men man bjuder även en del nyskrivet. Det är musikaliskt, gjort med glimten i ögat och ytterligare ett gott tecken på svensk folkmusiks imponerande bredd.

Björn Stefansson, Värmlands folkblad

Kvartetten Kraja från Umeå, Linnea Nilsson, Frida Johansson och systrarna Lisa och Eva Lestander, ägnar sig åt något så pass ovanligt som kvartettsång med rötter i det folkliga, från fyllevisor och kärlekssånger och gamla koraler, till egna kompositioner i samma tradition. Tjejerna har inte bara övat sin stämsång, utan också ägnat sig åt forskning i ämnet. Bland annat har man besökt Gammalsvenskby i Ukraina för att leta rätt på och bevara gamla visor och psalmer. Det här är deras debutskiva utgiven på ett kvalitetssäkert bolag, Drone, och det är de värda. För det är imponerande hur väl man sjunger; rent, bra fraserat och med vackra arrangemang. Och unga kvinnliga röster är dessutom av naturen så ljusa och vackert klingande, och när det sjungs såhär skickligt låter det som ett mycket vackert instrument... Sammantaget är det en bra skiva - mycket bra för att vara debutplatta.

Jan Westerlund, Västerbottens Kuriren

Fyra flickor från Umeå, 19-21 år unga - i fyrstämmig sång som är så vacker att den gör ont. På Krajas debutplatta samlar de folkmusik från såväl Ångermanland, Västerbotten och Tornedalen som Småland, Norge och Estland. Här finns också eget nyskrivet material och kända malodier som 'I denna Ljuva Sommartid'. Flickorna bjuder på skrönan om lille Jon som en midsommarnatt gör 50 pigor med barn; de sjunger om hur man gör korv av slaktavfall, om unga hjärtan, otrohet och fylleri - allt på ett fullständigt trovärdigt sätt. Arrangemangen har de skrivit själva och stämsången sitter klockrent.

Nils Ågren, TIDNINGEN7

Kraja är nordiskt ljud i koncentrerad form... Kraja står rakt upp och ner, a cappella och levererar fyrstämmig sång med en formsäkerhet som övergår allt förnuft. Fyra klara, porlande röster utan minsta friktion... Ibland tänker jag på gregorianska hymner med samma självklarhet som en rad ur Skriften, ibland drar det åt den lite mystiska Runökoralen, och ibland liknar det genomskinlig musik à la Arvo Pärt. Eller är det helt enkelt landskapet som sjunger?

Mikael Srömberg, Aftonbladet

Kraja sjunger a capella i fyrstämmiga arrangemang som vävs samman till skira och himmelskt vackra ljudmattor, ett slags folkmusikens Real Group... De flesta låtar är hämtade ur Västerbottens lokala musiktradition och sjungs med hemtam säkerhet... En välklingande och duktig kvartett.

Winnie Gravlund, Helsingborgs Dagblad

Från Umeå kom de fyra tjejerna i vokalgruppen Kraja, som tillsammans tagit fram en spännande repertoar av gamla visor och egenskrivet material. Det mest beundransvärda var de komplicerade arrangemangen och röstresurserna. Stämmorna växlade lekande lätt mellan ljust och dovt, skört och kraftfullt, samtidigt som varje tonnyans hamnade precis rätt. Harmonierna trollband publiken fullständigt.

Henrik Perälä, Länstidningen Östersund

Gruppen Kraja består av systrarna Eva och Lisa Lestander, Frida Johansson och Linnea Nilsson, alla nu i 19-20-årsåldern, som för tre år sedan träffades i Umeås musikklasser och fann att deras största gemensamma intresse var att sjunga folkvisor à capella. Låtarna arrangerar de själv för fyra stämmor och resultatet blir överjordiskt vackert. Det är så välstämt, tätt och personligt att man helt kapitulerar för dem. Alla låtar är valda med stor omsorg och arrangemangen följer texten lika väl som texten följer melodin och inget är publikfrieri, utan allt känns äkta. Fortsätter Kraja som de börjat, kommer den här cd:n säkert att följas av flera.

Stephan Elg, Smålandsposten

Albumet tecknar ett ömsint porträtt med en slående fingertoppskänsla för form och dynamik. Samtliga visor är valda med stor noggrannhet där de fyra expressiva rösterna låter måla upp en betagande atmosfär. Kraja betyder "platsen dit man längtar" på samiska, en beskrivning som sångerna väl lever upp till. Med sina avskalade och hudnära arrangemang vidrör kvartetten ett stort känsloregister.

Frida Rosenström, Lira

"Så nära änlgars kör det någonsin går att komma”

Bengt Edqvist, Lira

"Kraja är så nära fulländning som musik kan bli och de har en effekt på lyssnaren som inga andra. Man går ut i världen med ett leende på läpparna, öppnar dörrar åt äldre damer, klappar små barn på kinden, lägger en tjuga i tiggarens skål. Kort sagt - man blir snäll"

Gunnar Wiklund, Västerbottens folkblad

"Det är inte utan att jag undrar hur de bär sig åt, de fyra rösterna är så fantastiska intill varandra som det mest sprakande norrsken. Isen sjunger lyckas med konststycket att vara både traditionell och nyskapande på en och samma gång, Kraja tar ut svängarna med en sådan fingertoppskänsla att det bara berikar – aldrig blir ett manér”

Västerbottens kuriren